Τουρκική λίρα: Παγκόσμιος θυμός για τον εμμονικό Ερντογάν

Τουρκική λίρα: Παγκόσμιος θυμός για τον εμμονικό Ερντογάν

Ποια είναι τα συναισθήματα της κοινής γνώμης γύρω από το ζήτημα της τουρκικής λίρας. Πώς κάλυψαν και καλύπτουν την κρίση τα μεγάλα ειδησεογραφικά πρακτορεία και πότε κορυφώθηκε η κάλυψη στην ατζέντα των πρακτορείων. Δείτε γραφήματα του Fighthoax.

Ήταν 28 Μαΐου όταν ο τούρκος πρόεδρος απευθυνόταν στο κοινό του λέγοντας: «Αδέλφια μου, που έχετε δολάρια ή ευρώ κάτω από το μαξιλάρι σας. Πηγαίνετε και μετατρέψτε τα σε λίρα. Θα εμποδίσουμε αυτό το παιχνίδι μαζί». Κατά την προεκλογική περίοδο, η λίρα χτυπήθηκε 4,92 έναντι του δολαρίου στις 23 Μαΐου, πριν περιορίσει κάπως τις απώλειές της με έκτακτη αύξηση των επιτοκίων της Κεντρικής Τράπεζας.

Η Άγκυρα μιλούσε για «συνωμοσία των ξένων δυνάμεων» εναντίον της χώρας. Στο παρασκήνιο οι εξοπλισμοί της Τουρκίας από τη Ρωσία και η διπλωματική κρίση με τις ΗΠΑ.

Την 1η Ιουνίου, ο Τραμπ έκανε πράξη τη δέσμευσή του. Οι Ηνωμένες Πολιτείες ανακοίνωναν την επιβολή επέβαλαν κυρώσεων κατά της Τουρκίας με αφορμή τη φυλάκιση του Αμερικανού κληρικού Άντριου Μπράνσον, με τη λίρα να κατρακυλά έναντι του δολαρίου. Οι κυρώσεις συνδυάστηκαν με πάγωμα της παράδοσης των F-35 και με υποβαθμίσεις του αξιόχρεου της λίρας από τους οίκους Standard & Poor’s και Moody’s. Στη συνέχεια είχαμε τα αντίποινα Ερντογάν και την άρνηση αποφυλάκισης του πάστορα Μπράνσον.

Ενάμιση μήνα μετά το ξέσπασμα της κρίσης, ο τούρκος πρόεδρος δήλωνε στις 13 Σεπτέμβρη πως κανείς δεν πρέπει να κάνει συναλλαγές σε ξένο νόμισμα, εκτός από τους εξαγωγείς και εισαγωγείς. Νωρίτερα αποφάσισε ότι οι πωλήσεις και οι μισθώσεις ακινήτων θα γίνονται σε λίρες, θέτοντας τέλος στις σχετικές συμφωνίες σε ξένο νόμισμα.

Όπως ήταν αναμενόμενο, μέσα στον μήνα Αύγουστο η τουρκική λίρα έγινε νούμερο ένα θέμα παγκοσμίως στα ενημερωτικά portal.

Πώς καταγράφηκε η κρίση στα διεθνή Media

Το News 24/7 παρουσιάζει σήμερα το πώς καταγράφηκε η κρίση στα διεθνή Media, όπως εικονοποιιήθηκε σε γραφήματα από την τεχνολογία ανάλυσης ειδήσεων της εταιρείας Fighthoaxτην οποία είχαμε παρουσιάσει πριν λίγους μήνες.

Στην ανάλυση έχουν εξεταστεί 102 Ψηφιακά Άρθρα κατά την περίοδο 01 Αυγούστου 2018 – 31 Αυγούστου, ενώ καταγράφονται 34.700.900 Κοινωνικές Εντυπώσεις.

Στα βασικά ευρήματα είναι πως κατά κύριο λόγο στο κοινό επικρατεί το αίσθημα της Λύπης και εν συνεχεία ο Φόβος. Από 17-24 Αυγούστου καταγράφεται το αίσθημα της Χαράς, κυρίως από πλευράς αμερικανών αναγνωστών μιας και αυξήθηκαν οι πιέσεις για την αποφυλάκιση του πάστορα.

Τα υψηλά επίπεδα φόβου στο τέλος του μήνα σημαίνει πως τα χειρότερα ακόμα δεν ήρθαν.

Η περίοδος κατά την οποία κορυφώθηκε η κάλυψη είναι εκείνη από 9 μέχρι 16 Αυγούστου, όταν δηλαδή ο Ταγίπ Ερντογάν ανακοίνωσε τα αντίποινα προς τις ΗΠΑ καλώντας σε εμπάργκο για αμερικανικά προϊόντα που πωλούνται στην Τουρκία..

Οι άξονες πολιτικής αντίληψης των πηγών

Επίσης, μπορούμε να δούμε πως πέραν από τα μεγάλα διεθνή media, τα περισσότερα μικρά-περιφερειακά site ασχολήθηκαν με το θέμα, όπως καταγράφεται στο παρακάτω γράφημα.

Επίσης, τα κεντροαριστερά και τα μικρά/τοπικά ΜΜΕ είναι εκείνα που έδωσαν μεγαλύτερη και εντονότερη διάσταση στην παρουσίαση της κρίσης.

Τα συναισθήματα του κοινού

Στη διαμόρφωση συναισθημάτων, όπως είπαμε και παραπάνω, επικρατεί η λύπη, ο θυμός και προς το τέλος του μήνα η χαρά, η οποία «έρχεται» κυρίως από τα αμερικανικά δίκτυα και τους αναγνώστες τους.

Ένα θέμα που θα παραμείνει στην ατζέντα

Ως προς τον όγκο των πληροφοριών, παρατηρούμε μια ένταση στα μέσα του μήνα Αυγούστου και μια άνοδο προς το τέλος του, κάτι που δείχνει πως η κρίση θα συνεχίσει να απασχολεί τα διεθνή media τόσο τον Σεπτέμβρη, όσο και τους επόμενους μήνες, μέχρι τουλάχιστον να εξομαλυνθούν οι σχέσεις ΗΠΑ και Τουρκίας.

Η λίρα επικρατεί επί του συνόλου των ειδήσεων:

Έλλειψη «fake» ειδήσεων

Ένα ακόμη ενδιαφέρον στοιχείο, είναι το «ψηφιακό αποτύπωμα» που δείχνει πως τα περισσότερα άρθρα ήταν ενυπόγραφα και από γνωστές ιστοσελίδες – αρθρογράφους, δείχνοντας πως γύρω από την κρίση της λίρας δεν αναπτύχθηκαν πολλά fake news ή τουλάχιστον, δεν διαβάστηκαν-αναζητήθηκαν τέτοιου τύπου άρθρα από το κοινό.

Και αν κατά κύριο λόγο οι γνωστές – «μεγάλες» ιστοσελίδες έδωσαν τον περισσότερο χώρο για την κρίση εντός της ατζέντας τους, σε σχέση με τα «μικρότερα» Μέσα, βλέπουμε πως οι μη «αναγνωρίσιμοι» αρθρογράφοι (66%) ενασχολήθηκαν εντατικότερα με το ζήτημα, σε σχέση με τους «γνωστούς».

Ως προς τη θεματική κάλυψη, οι όροι που αναζητήθηκαν περισσότερο ήταν οι «Τουρκία», «ΗΠΑ», και στη συνέχεια αρχικά «Τραμπ» μετά την ανακοίνωση των κυρώσεων, «Ερντογάν» μετά την ανακοίνωση των αντιποίνων και προς το τέλος του μήνα «Μπράνσον» μετά την απόρριψη των αιτήσεων αποφυλάκισής του από τα τουρκικά δικαστήρια.

Εν κατακλείδι, παρότι η λίρα ανέκαμψε κατά 4% έναντι του δολαρίου τη περασμένη εβδομάδα, παραμένει 39% χαμηλότερα από την αρχή του έτους, λόγω των ανησυχιών για την επιρροή του Τούρκου προέδρου, Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, στη νομισματική πολιτική της χώρας, αλλά και της διπλωματικής διαμάχης με τις ΗΠΑ. Από την παραπάνω ανάλυση συμπεραίνουμε πως τα μεγάλα media θα διατηρήσουν στην ατζέντα τους το θέμα για αρκετό καιρό με ποιοτική κάλυψη και εκτενείς αναλύσεις, μια και ούτως ή άλλως η κρίση δεν δείχνει να εκτονώνεται άμεσα.

ΠΗΓΗ

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Blog στο WordPress.com.

ΠΑΝΩ ↑

Αρέσει σε %d bloggers: